رئیس کمیسیون حقوقی، برنامه‌ریزی و پایش مصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به نحوه محاسبه عوارض خودرو گفت: این عوارض از طریق سامانه کشوری «سمیع» تعیین می‌شود و شهرداری‌ها هیچ نقشی در تغییر یا اصلاح محاسبات آن ندارند.

به گزارش پایگاه خبری سیمای شهرآنلاین؛ احمدرضا مصور با اشاره به نحوه محاسبه عوارض خودرو اظهار کرد: عوارض خودرو از طریق سامانه کشوری «سمیع» محاسبه می‌شود و شهرداری‌ها نقشی در تعیین یا تغییر محاسبات این سامانه ندارند.

وی با بیان اینکه میزان عوارض هر خودرو بر اساس عواملی همچون مدل خودرو، نوع سوخت و شاخص‌های مرتبط با میزان آلایندگی تعیین می‌شود، افزود: در سال‌های اخیر نیز مؤلفه‌ای تحت عنوان «عوارض آلایندگی» به این محاسبات افزوده شده است که در بعضی موارد، رقم آن حتی از عوارض اصلی خودرو نیز بیشتر می‌شود.

رئیس کمیسیون حقوقی، برنامه‌ریزی و پایش مصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه مدیریت شهری نسبت به این موضوع اعتراض کرده است، تصریح کرد: شهرداری اصفهان معتقد است شهروندان اصفهانی که خود با مسئله آلودگی هوا روبه‌رو هستند، نباید بار مالی مضاعفی را در قالب عوارض آلایندگی متحمل شوند که با این حال، از آنجا که این موضوع در قالب یک سامانه کشوری مدیریت می‌شود، بررسی و اصلاح آن نیازمند تصمیم‌گیری وزارت کشور و مراجع ذی‌ربط است.

مصور یکی از مهم‌ترین نکات در زمینه عوارض خودرو را جریمه روزشمار تأخیر در پرداخت دانست و گفت: در سامانه جدید، اگر عوارض سال ۱۴۰۴ تا پایان همان سال پرداخت نشود، از نخستین روز سال بعد مشمول جریمه خواهد شد، این در حالی است که در گذشته چنین سازوکاری وجود نداشت و عوارض سالانه بدون محاسبه جریمه روزشمار دریافت می‌شد.

وی از شهروندان خواست برای جلوگیری از تحمیل هزینه‌های اضافی، عوارض خودرو را در موعد مقرر پرداخت کنند و افزود: پرداخت به‌موقع علاوه بر جلوگیری از جریمه، امکان بهره‌مندی از مشوق‌ها و امتیازات خوش‌حسابی را نیز برای شهروندان فراهم می‌کند.