فریده روشن با بیان اینکه فقدان سیاستگذاری برای ترویج فرهنگ یادگیری یک یا چند مهارت در اقشار مختلف به خصوص دانشجویان احساس می شود، افزود: جایگزینی «مدرک گرایی» با «مهارت افزایی» در فضای فکری این گروه از جامعه نیازمند تعریف برنامه مدون است.
وی با بیان اینکه در گذشته، نظام استاد-شاگردی نقش مهمی در انتقال مهارتها داشت، افزود: این فرهنگ اکنون از بین رفته است؛ در حالی که فراگیری مهارت باید از کودکی ارزش گذاری شود و سپس در فضای مدارس و دانشگاهها جزو راهبردهای اصلی قرار گیرد.
روشن با بیان اینکه حدود ۴۶ درصد از افرادی که وارد آموزش فنیوحرفهای میشوند دانش آموخته دانشگاه هستند، افزود: این علاقه دانش آموختگان به کارآموزی امیدبخش است اما موضوع نگران کننده جمعیت بیشماری از افراد دارای تحصیلات دانشگاهی است که فاقد مهارتهای لازم برای ورود به بازار کار هستند.
مدیر کل فنی و حرفه ای اصفهان با بیان اینکه دوره سربازی افراد نیز باید با هدف رفع معضل بیکاری بهینه شود، افزود: به همین منظور تفاهم نامه سهجانبه بین اداره آموزش فنی و حرفهای، اداره ورزش و جوانان و قرارگاه مهارتآموزی با مشارکت سازمان های مردم نهاد برای آموزش مهارتهای مورد نیاز بازار کار به سربازان منعقد شده است.
مدیر کل فنی و حرفه ای اصفهان راه اندازی «کنسرسیوم(ائتلاف) مهارت» در اصفهان را گام مثبت برای توسعه و کاربردی سازی آموزش فنی و حرفه ای دانست و افزود: این کنسرسیوم پس از دریافت درخواستهای نیروی کار از طرف بنگاههای اقتصادی و کارفرمایان، زیر ساختهای آموزش مهارت در استان را برای پاسخگویی به درخواستها آمایش میکند.
وی تاکید کرد: برای عملیاتی کردن اهداف این کنسرسیوم؛ به روز رسانی و نوسازی مجموعه های قدیمی مرتبط با آموزش فنی و حرفه ای استان ضروری و مستلزم حمایت ویژه مسوولان است.
روشن همچنین از برگزاری بیست و دومین دوره «مسابقات ملی مهارت» در ۴۰ رشته به میزبانی اصفهان خبر داد و گفت: این مسابقات میتواند راهی برای حضور در سطح جهانی، برجسته سازی فرهنگ مهارت آموزی، استعدادیابی نخبگان و معرفی ظرفیت های استان باشد.
وی افزود: مرحله کشوری این رویداد از ۲۴ تا ۲۷ مهر امسال در اصفهان با حضور هزار و ۵۰۰ نفر از برگزیدگان استانهای سراسر کشور برگزار خواهد شد.
روشن خاطرنشان کرد: با راه اندازی «پردیس بینالمللی المپیاد ملی مهارت اصفهان» طی چهار سال آینده، این استان به قطب دائم استعدادیابی و پرورش مهارت کشور تبدیل خواهد شد.
به گزارش ایرنا و به گفته مسوولان، سهم «مهارت آموزی» در ایران پایینتر از میانگین جهانی است. در بسیاری از کشورها، تا ۷۰ درصد دانشآموزان و دانشجویان وارد مراکز آموزش مهارتی میشوند؛ درحالی که این نرخ در ایران هنوز به سهم ۴۵ درصدی هم نرسیده و طبق سند توسعه، باید به ۵۰ درصد ارتقا پیدا کند.
اصفهان ۵۴ مرکز فنی و حرفهای دولتی و حدود یک هزار و ۲۵۰ آموزشگاه آزاد فعال در بخش خصوصی دارد.
























Saturday, 6 December , 2025